Reken af met je kantoorlijf!

Wist je dat je lichaam zich aanpast aan het leven dat jij leidt? Toch is het zo. Denk maar eens in, heb  je ooit een danser gezien met overgewicht? Of een bouwvakker zonder ook maar een beetje spiermassa? Helaas voor veel mensen werkt dit fenomeen in je nadeel.

Wanneer je (zoals veel Nederlanders) de hele dag op een kantoor werkt en dus voornamelijk zittend de dag doorbrengt, krijg je te weinig lichaamsbeweging. Tel daarbij op alle stress van je job en de gemakkelijke maaltijden dat vaak vol zit met overbodige suikers en vetten, zal je lichaam al snel vet opslaan waardoor je last krijgt van overgewicht.

,,wees realistisch, en kijk eerlijk naar jezelf”

Arnold Schwarzenegger
Maar wat kun je eraan doen? Het is niet gemakkelijk om meteen je hele leven om te gooien. En gelukkig is dat ook niet nodig. Waar het op neer komt is dat je lichaam gaat wennen aan andere gewoontes. Het klinkt heel cliché maar het veel gehoorde “neem de trap inplaats van de lift” houdt je lichaam wel in beweging. Maar alleen daarmee ben je er nog niet. De oplossing ligt in het doorbreken van het vaste patroon.

Blijf met een realistische blik naar jezelf kijken. Maar het is voor iedereen bereikbaar om een paar kilo af te vallen, en zeker om op gewicht te blijven. Ook met een drukke kantoorbaan.

De tips!

Weeg jezelf
Begin bij de feiten. Weeg jezelf op een goeie weegschaal. Moderne weegschalen wegen niet alleen je gewicht, maar ook je vetpercentage, hoeveelheid vocht en spiermassa. Je lichaamsgewicht is immers afhankelijk van vele factoren. Fixeer je niet op gewicht maar zie het als een check of je op gewicht blijft. Weeg jezelf niet vaker dan twee keer per week en altijd op hetzelfde moment. Het meest ‘eerlijke’ moment is als je net wakker bent geworden, nog voor je ontbijt.

Slaap langer
Gun je lichaam langer de tijd om alle stress van je drukke werk te verwerken. Je hoeft hier heus niet meteen een hele avond voor op te geven. Sterker nog, wetenschappelijke studies tonen aan dat 6 tot 8 uur slaap het beste is voor je lichaam. Begin dus eens met een half uurtje eerder naar bed te gaan. Doe dit ook als je de 6 tot 8 uur slaap nu al haalt. Je biologische wekker zal je een half uur eerder wekken, en dat staat ’s morgens een stuk relaxter op.

Geen tijd voor ontbijt
Maak jezelf niet langer wijs dat je geen tijd hebt voor je ontbijt. Begin je dag eens met een smoothie. Het enige dat je nodig hebt zijn een paar ingrediënten en een blender. Blend bijvoorbeeld eens 150ml magere melk, sinaasappelsap en een banaan door elkaar. In 5 minuten heb je een voedzaam drinkontbijt wat gegarandeerd een vol gevoel geeft voor een paar uur.

Kom in beweging!
Als je de tv mag geloven, belooft elke AbCruncher en suikervrije snackreep je binnen no-time het perfecte lichaam waar je altijd al van hebt gedroomd. Helaas werkt het zo niet. Na een lange dag werken is alles wat je wil op de bank ploffen voor de tv. Je lichaam heeft echter dan nog de energie van je avondmaaltijd en al die energie gaan uiteindelijk weer naar je buikje. En dan raak je in een vicieuze cirkel, want je conditie neemt verder af.

Zet jezelf zo vaak als je kunt over je moeheid heen en ga na het eten even wandelen of fietsen. Je zult je verbazen wat voor verschil het zal maken, en hoeveel extra energie je krijgt. Bovendien verlaag je de stress in je lijf wat de stofwisseling weer ten goede gaat komen.

Conclusie
Met kleine veranderingen aan je dagelijkse patroon in je leven kun je al veel bereiken. Probeer niet alles in één keer te veranderen, maar gun jezelf de tijd in een paar weken aan je nieuwe tijdsindeling te wennen. De eerste paar keer is het doorbijten, maar je wordt er snel genoeg voor beloond.

Geschreven in Change for Life, Fitness, Lifestyle, Tips, Voeding. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *